Få adgang til at følge indhold, og få besked, når der er nyt og opdateret indhold, som er relevant for dig.
Indhold er hentet
Case
Endelig blev der tid til at tjene penge på nye idéer
Casa Bailar i Roskilde er langt fra at være et almindeligt dansestudio, og det skal tilbuddene til kunder og sponsorer heller ikke være. Med hjælp fra en vækstpilot er der taget hul på at udvikle de idéer, som indehaver Mia Krogaard ikke selv har haft tid til.
Vækstpiloten Natallia Larsen har skabt travlhed for sin chef med alle de nye events og aktiviteter, hun har sat i gang. Cubafester og sponsoraftaler er kun nogle få af dem.
Indhold er hentet
Mange virksomhedsejere kender til dét at have mange gode idéer til at udvikle deres forretning, men de mangler tiden til det. Det samme oplevede Mia Krogaard, der ejer dansestudiet Casa Bailar i Roskilde.
“Jeg ville så gerne have mange flere events i dansestudioet og meget gerne mere synlighed i lokalområdet, særligt hos erhvervslivet. Jeg havde bare ikke tid,” fortæller Mia Krogaard.
Tilfældigt kom hun en dag til at sidde ved siden af Natallia Larsen til en fællesspisning i dansestudioet. Natallia var fuld af gode idéer til, hvordan man kunne gøre Casa Bailar mere synlig, og hvis Mia Krogaards enkeltmandsvirksomhed havde haft økonomi til det, var hun formentlig blevet ansat straks.
Jeg ville så gerne have mange flere events i dansestudioet og meget gerne mere synlighed
“Som enkeltmandsvirksomhed er det en stor post at skulle ansætte en medarbejder til nogle projekter, som ikke er begyndt at give indtjening endnu. Det kunne jeg desværre ikke. Men heldigvis kom Natallia selv med løsningen; hun havde nemlig hørt om Vækstpilot-ordningen hos Erhvervshus Sjælland, hvor jeg kunne søge om at få dækket halvdelen af hendes løn,” fortæller Mia Krogaard og fortsætter:
”Jeg vidste godt, at Natallia ikke kunne gøre noget på bundlinjen med det samme, men først efter et halvt år. Det kom til at passe. Natallias arbejde har givet små sejre hele tiden. Hun sørgede blandt andet for at strukturere vores måde at søge om sponsorater for at skaffe penge til at udvikle arbejdet med at lave undervisning til børn med udfordringer,” fortæller Mia Krogaard.
Cubafester i den rette ånd
Cubafester skabt helt i indehaverens ånd med gæstfrihed, cubanske dansere, autentisk cubansk mad, fællesdans, romsmagning og slideshow er et andet nyt tiltag. Den slags events har Mia længe drømt om at holde i sit særlige dansestudio. De er nu en realitet med hjælp fra vækstpiloten.
Natallia har markedsført og holdt fire Cubafester, og der er flere i pipeline. Ud over at være en stor succes er de også en vækstgenerator, fordi gæsterne ofte er lokale virksomheder, der på den måde får kendskab til Casa Bailar. Og virksomhedskontakt var netop på ønskelisten hos Mia Krogaard.
”Det er en lettelse at have fået Natallia til at hjælpe mig med en del af mine opgaver, som jeg ikke havde tid til. Men samtidig er hun så god til at sætte ting i gang, at det også har givet mig nye opgaver,” konkluderer Mia Krogaard med en glad latter.
Indhold er hentet
Flotte resultater
Natallias mission som vækstpilot var at lede og udføre et strategisk udviklingsprojekt i Casa Bailar indenfor ny forretningsstrategi og marketing.
“Det er gået rigtigt godt, og jeg kan se, at det begynder at give indtægter nu, så jeg er glad for, vi fik det i gang,” siger Mia Krogaard, der håber på, at hun og Natallia kan aftale, at hun fortsætter som en fast del af holdet efter sin tid som vækstpilot.
Det er gået rigtigt godt, og jeg kan se, at det begynder at give indtægter nu
Hos Casa Bailar er vækstpilotens opgaver beskrevet helt konkret. Derfor er det også nemt at se, hvilke der er lykkedes. Fokus har været på at øge kendskabet til dansestudioet via sociale medier og events ved at sætte præcise tal på det ønskede mål.
Natallias fokus
Inden Natallia Larsen blev ansat som vækstpilot hos Casa Bailar i et halvt år, var hun ledig, nyuddannet markedsføringsøkonom. Hun var hurtigt fuld af idéer til, hvordan hun med fokus på B2B ville lave kampagner til virksomheder om sommerfester, julefrokoster og Cubafester.
”Jeg har arbejdet målrettet på at skabe omsætning, så Mia ville have råd til at ansætte mig efter, at jeg er færdig som vækstpilot. Opgaverne var ikke fremmede for mig, og jeg kunne se, at Mias virksomhed ud over de almindelige dansehold beskæftiger sig med de bløde værdier, inklusion og særlig omsorg for børn med udfordringer, men det blev ikke kommunikeret ud, så det kunne skabe omsætning,” fortæller Natallia.
Nu er omsætningen hos Casa Bailar stigende, og Natallia Larsen er glad for, at hun har fået lov at bidrage til det med sin helt opdaterede viden fra uddannelsen som markedsføringsøkonom.
Mia Krogaard er også glad. Hun har fået meget værdi ud af sin vækstpilot og er allerede i gang med flere udviklingsprojekter.
”Næste opgave er at udvikle en strategi til at få fyldt vores dansesale i formiddagstimerne. Jeg har allerede hold for børn med autisme og ADHD, og jeg vil gerne gøre mere ud af at tilbyde de rette rammer for alle inden for specialområdet og folk med udfordringer,” slutter hun.
Indhold er hentet
Fakta om SMV:Vækstpilot
Gennem SMV:Vækstpilot kan virksomheder ansætte en ny medarbejder til at løse en eller flere udviklingsopgaver og få 50% tilskud til lønomkostningerne i op til 6 måneder (max. 15.000 kroner om måneden). Vækstpilot skal inden ansættelsen være registreret ledig og have en uddannelse (erhvervs- eller videregående uddannelse).
SMV:Vækstpilot er en del af Virksomhedsprogrammet, som administreres af Erhvervshusene.
Elektrikeren vinder Akademikerprisen 2023 med vækstpilot
Elektrikeren i Strandby har ansat vækstpilot Lærke Kristensen, og det har de ikke fortrudt. For ”Lærke-effekten” kan ses flere steder i firmaet - også på bundlinjen. Nu har de vundet Akademikerprisen 2023.
Vækstpilotsvirksomhed vinder Akademikerprisen
Håndværkervirksomhed ansatte ledig akademiker: ”SMV:Vækstpilot gjorde, at vi turde”
Bæredygtighed havde ikke tidligere haft deres fokus. Men da KIMBO Gruppen en dag blev valgt fra til en byggeopgave, fordi de ikke havde tænkt bæredygtighed ind i projektet, måtte de gøre noget. Med det EU-finansierede program SMV:Vækstpilot fik de mulighed for at projektansætte medarbejderen Lin, der nu er fastansat med titlen bæredygtighedschef.
Læs mere om vækstpiloten
Vækstpilot i spidsen for kundeoplevelsen hos Servisto
Den digitale kundeoplevelse er kommet i højsædet hos Servisto ApS med ansættelsen af vækstpilot Line Holm. Hun har styrket virksomhedens markedsføring og visuelle identitet, så de nu får flere besøgende på deres hjemmeside.
Læs mere om vækstpiloten
CardioLabs salgsprocesser fik fart på med vækstpilot
Speciallægeklinikken CardioLab fik gennem SMV:Vækstpilot skabt et øget fokus på salg, hvor vækstpiloten Daniel de la Porte har sikret effektivisering af virksomhedens salgsværktøjer og processer.
Læs mere om vækstpiloten
Byggefirmas bæredygtighedsstrategi får liv med vækstpilot ombord
Den midtjyske virksomhed Vestergaard Konstruktion besluttede sig i 2021 for at arbejde målrettet og strategisk med den bæredygtig udvikling. Med vækstpiloten Louise Kristine Johansen ombord er de i fuld gang med at føre virksomhedens bæredygtighedsstrategi ud i livet.
Læs mere om vækstpiloten
Vækstpilot kickstarter grøn omstilling på skiltefabrik
En specialopgave på produktion og levering af 92.000 bæredygtige medaljer kaldte på nye kompetencer hos Skiltefabrikken.nu, som derfor søgte SMV:Vækstpilot.
Læs mere om vækstpiloten
Faglært tømrer sikrer omstilling til industriel produktion
Produktionen skal op i et langt højere gear! Det var målet med at ansætte vækstpilot Kim Nielsen, som har sat skub i virksomheden Næstes serieproduktion af arkitekttegnede skure af genbrugsmaterialer.
Læs mere om vækstpiloten
Ida Marie koordinerer startups markedstest i Tanzania
Den danske startup, My Personal Health Bank, stod over for at lave en markedstest af deres produkt: En digital patientjournal til udviklingslande. Gennem SMV:Vækstpilot fik de ansat deres første medarbejder, som besad de rette kompetencer til at løfte opgaven.
Læs mere om vækstpiloten
23-årig vækster vildt efter råd fra Virksomhedsprogrammet
Jysk stensamler-maskine går sin sejrsgang hos danske landmænd, og nu har udlandet også fået øje på opfindelsen. Den unge ejerleder fra Silkeborg, der står bag produktet, fordoblede omsætningen i 2022 og regner med at gøre det igen i 2023 efter rådgivning om eksport i Virksomhedsprogrammet.
Se hvordan Søren fik hjælp
Vækstpilot satte fart på websalget i Heidi og Pias sjællandske garn-gazelle
Siden garn-virksomheden Krea Deluxe på Midtsjælland ansatte en vækstpilot med tilskud til løn fra Virksomhedsprogrammet, er websalget steget markant. Nu er vækstpiloten fastansat, og Krea Deluxe er blevet kåret som gazellevirksomhed.
Læs mere om vækstpiloten
Vækstpiloten Camilla giver Rudersdalvirksomhed gode vækstbetingelser
Mindre virksomheder med gang i hjulene kan have gavn af at ansætte en vækstpilot. Det vurderer Rikke Ryge Casper, som er medstifter af og partner i Relevent Aps. Firmaet udvikler og udbyder erhvervsfaglige konferencer og messer primært i Danmark men også i Norden. Fra årsskiftet 2022 ansatte hun Camilla Olausson som projekt- og marketingkoordinator gennem Rudersdal Kommunes Jobcenter og programmet SMV:Vækstpilot, der administreres af Erhvervshus Hovedstaden. I dag er Camilla fastansat, og virksomheden står over for at skulle ansætte endnu en medarbejder.