Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Enkel vej til eksport succes

Cow-Welfare har fået en klar strategi, fremmet deres globale vækst og styrket deres position på markedet.

Indhold er hentet

Nogle virksomheder tøver og tænker: "Tilskudsprogrammer er ikke for mig. Det må være fyldt med besvær og bureaukrati."

Jens Christian Hertel, tidligere landmand, nu direktør og medejer af Cow-Welfare, forstår den tankegang. Men han afviser den også hurtigt.

- Det er langt fra så besværligt. Erhvervshuset forstår vigtigheden af at hjælpe mindre virksomheder som os gennem processen, f.eks. med ansøgninger til tilskudsprogrammer. Jeg har fået al den nødvendige støtte, siger Jens Christian Hertel, der via Erhvervshuset fandt vej til SMV:Eksport.

- Vi havde brug for at sikre vores strategi i USA. Via SMV:Eksport fik vi tilskud til at hyre en rådgiver med den nødvendige ekspertise. Det resulterede bl.a. i en ny kontrakt med vores amerikanske forhandler.

Indhold er hentet

Sælger dyrevelfærd

Cow-Welfare har i dag 10 ansatte og har formået at trænge igennem på internationale markeder over 15 år. 90 procent af omsætningen er nu eksport.

- Der er potentiale for yderligere eksport, men som en mindre virksomhed må vi tage det i et tempo, hvor vi kan følge med.

De sælger staldinventar, der forbedrer dyrenes trivsel, og deres løsninger er udbredt i Europa, Asien, Sydamerika og USA.

- Vi har hidtil ikke ansat personale på de udenlandske markeder, men bruger agenter. Det er den mest enkle og omkostningseffektive tilgang til eksport for os.

Indhold er hentet

Sprogets betydning

Direktøren opfordrer flere danske virksomheder til at kaste sig ud i eksport og er villig til at dele sin erfaring om, hvad der kræves for at lykkes.

- Sproget er afgørende for at indtræde på nye markeder. Vi har f.eks. ansat en med spansk kendskab til at håndtere vores spanske forhandler, hvilket sikrer en smidig proces, siger Jens Christian Hertel.

Ønske om mere

Virksomheden arbejder målrettet på at øge eksporten yderligere, både ved at øge salget på eksisterende markeder og træde ind på nye. Som Jens Christian Hertel påpeger: I Danmark er der omkring en halv million malkekøer, mens der i USA er ni millioner.

- USA er blot ét land med enormt potentiale, siger Jens Christian Hertel.

Støttet af: