Indhold er hentet
Kommunikation er afgørende
Biopejsshop havde planer om at udvide deres markeder til Portugal. Det viste sig at være for besværligt og blev derfor lagt i skuffen. Med hjælp fra Erhvervshuset og SMV:Eksport fik virksomheden på ny sat skub i planerne, og Biopejsshop er nu klar til at indtage det portugisiske marked
Indhold er hentet
– Vi har rigtig mange søgninger på Biopejsshops produkter i Portugal. Overraskende mange, fortæller, Casper Winberg Lanng, der er partner i virksomheden.
Han havde derfor længe leget med tanken om, at de skulle ind på det portugisiske marked. Ud fra data kunne han se, at portugiserne har interessen for produktet, men samtidig er biopejse ikke en billig vare, som en kunde spontant køber fra en dansk hjemmeside. Derfor skulle virksomheden ind på det portugisiske marked for at ramme de potentielle kunder, der viser interesse for Biopejsshops produkter.
Forløbet gav den helt rigtige sparring
Den hjælp, Biopejsshop søgte, fik de fra Erhvervshuset med uvildig sparring og tilskud gennem SMV:Eksport.
– Jeg oplevede et særligt engagement fra Erhvervshusets side, og da vi blev tilknyttet SMV:Eksport, blev der løbende fulgt op på, at der skete noget. Fordi vi fik sparring og vejledning, følte vi en forpligtelse til at føre processen videre, siger Casper Winberg Lanng.
Med Erhvervshuset i ryggen og støttemulighederne fra SMV:Eksport fik Biopejsshop den nødvendige hjælp til, hvad de skulle være særligt opmærksomme på, når de skulle ind på det portugisiske marked. Og det gav anledning til forbedringer og udvikling af kompetencer, og på den måde fik de løst de forskellige barrierer, inden de startede op på det portugisiske marked.
Indhold er hentet
Biopejsshop har nu produkter i Portugal
Virksomhedens biopejse kom på det portugisiske marked, inden højsæsonen for deres produkter startede, og det var vigtigt for at blive klar til vintersæsonen.
– Vi føler os gearet til at håndtere højsæsonen, fordi vi har været med i SMV:Eksport. Hvis ikke vi havde fået hjælp, havde vi ikke etableret os på det portugisiske marked, fortæller Casper Winberg Lanng.
Medarbejdere der taler sproget og forstår kulturen
– I de sydeuropæiske lande som Frankrig, Italien, Spanien og Portugal mærker vi for alvor sprogforskellen. Vi er blevet opmærksomme på, at vi skal have ansat mindst en ansat i virksomheden, der har det pågældende sprog som modersmål, så kunderne kan få rådgivning om vores produkter på deres eget sprog, forklarer Casper Winberg Lanng.
Derfor har Biopejsshop blandt andet ansat en medarbejder fra Frankrig, der kan fransk og tysk, og de har ansat en medarbejder fra Spanien, en fra Italien og nu også en med portugisisk som modersmål. De sidder alle i afdelingen i Vodskov i Nordjylland.
– Mange af vores kunder får hjælp og vejledning over videokald. På den måde møder de vores medarbejder, og her er det altafgørende, at de taler sproget og forstår kulturen. Tidsforskellen mellem landene har også indflydelse på vores planlægning. Vores medarbejder på det portugisiske marked arbejder fra 10-18, så det passer ind med kunderne i Portugal. Det var SMV:Eksport med til at gøre os opmærksomme på, så vi undgår et tidstab, fortæller Casper Winberg Lanng.
Kigger mod nye lande
Biopejsshop har nu fået mod på at komme ind på endnu flere markeder.
– USA er interessant, men vi tør ikke helt endnu på grund af lovgivningen. En anden mulighed er Kroatien, og så overvejer vi Emiraterne, for dem får vi mange henvendelser fra på vores engelske hjemmesider, hvor de gerne vil bestille til store hotelkæder og den slags. Men vi ved, at det kræver meget forarbejde, det har vi fået øjnene op for ved hjælp af Erhvervshuset og tilskudsmulighederne i SMV:Eksport: Heldigvis gør vi os nogle erfaringer fra hvert marked, som vi kan tage med videre til nye marked, fortæller Casper Winberg Lanng.
Indhold er hentet
Om Biopejsshop
- Bag virksomheden står brødrene Casper Winberg Lanng og Christoffer Lanng.
- Biopejsshop havde i starten et bredt produktsortiment. Men da salget af biopejse tog fart, specialiserede webshoppen sig i biopejse.
- Biopejsshop har mellem 400 og 500 forskellige biopejse.
- Brødrene forsøger hele tiden at udvide sortimentet og forretningen, så de kan blive en niche inden for området.
Tal med os om dine muligheder
Støttet af: