Indhold er hentet
Messer
Få op til 200.000 kr. i tilskud til den messe, der bidrager til dit gennembrud på et nyt marked.
Indhold er hentet
Dvs. du får 50% i tilskud af max. 400.000 kr. til udvalgte udgifter, som fx køb af messeareal, opbygning & nedtagning, transport, hotel eller lokal assistance.
Se også et eller flere af de 4 øvrige tilskud i SMV:Eksport
- Målgruppe
Indhold er hentet
Virksomheder der er en dansk SMV
jfr. EU-definitionen:- max. 249 ansatte
- en omsætning på max 50 mio. € og/eller en balance på max 43 mio. €
(max for enten omsætning eller balance må overskrides, men ikke begge på samme tid) - modtaget mindre end 200.000 EUR i statsstøtte de sidste 3 regnskabsår (de minimis)
- Overordnede krav
Indhold er hentet
Tilskud ydes i henhold til statsstøttereglerne under Europa Kommissionens de minimis-forordning (EU) Nr. 1407/2013.
Se Europa Kommissionens de minimis-forordning her.Støtte til projektet, kan jfr. forordning (EU) Nr. 1407/2013, udelukkende ydes til aktiviteter og udgifter, som er nødvendige for at lancere et nyt eller eksisterende produkt på et nyt marked.
Støtte til aktiviteter, der er knyttet til eksport til tredjelande eller medlemsstater, der er direkte forbundet med eksporterede mængder, etablering og drift af distributionsnet eller andre løbende udgifter i forbindelse med eksportvirksomheden, anses ikke som støtteberettigede.
Under punktet "Støtteberettigede aktiviteter" nedenfor er de støtteberettigede aktiviteter og udgifter beskrevet.
- Støtteberettigede aktiviteter
Indhold er hentet
Tilskud til afgift til certificeringer, patenter og varemærkeregistrering
Støtteprocenten er 25 % af den støtteberettigede udgift, dvs. at der er en kontant egenfinansiering på 75 %. Det maksimale tilskud er 50.000 kr.
Støtteberettigede udgifter:
- Engangsafgifter fra den udstedende myndighed, f.eks.
- Engangsafgift til certificering
- Engangsudgift til varemærkeregistrering
- Engangsudgift til patentregistrering
Forudsætningen for ovennævnte aktiviteter/udgifter er, at de skal være nødvendige for at kunne lancere et nyt produkt eller eksisterende produkt på et nyt marked for ansøgervirksomheden.
Ikke støtteberettigede udgifter:
- Driftsudgifter i forbindelse med certificering, patenter og varemærkeregistrering, herunder løbende omkostninger til vedligehold efter førstegangsregistrering.
- Udviklingsomkostninger ifm. certificeringer, patenter og varemærkeregistrering.
Tilskud til interne lønninger til projektarbejde
Støtteprocenten er 50 % af den støtteberettigede lønudgift, dvs. at der er en egenfinansiering på 50 %. %. Det maksimale tilskud er 250.000 kr.
Støtteberettigede udgifter:
Lønudgifter til projektarbejde udført af medarbejdere ansat i ansøgervirksomheden, f.eks.
- Markeds – og segmentanalyser
- Markedsundersøgelser
- Forberedelse til messedeltagelse
- Udarbejdelse af materialer til brug for opmærksomhedsskabende aktiviteter
- Administration af projektet, herunder gennemførsel af markedsafsøgning af eksterne køb og afrapportering til Erhvervshus Sydjylland.
Forudsætningen for ovennævnte aktiviteter/udgifter er, at de skal være nødvendige for at kunne lancere et nyt produkt eller eksisterende produkt på et nyt marked for ansøgervirksomheden.
Ikke støtteberettigede udgifter:
- Lønudgifter til opbygning, etablering og vedligeholdelse af distributionsnet på markedet. (drift)
- Lønudgifter til identifikation af enkelte kunder eller dialog med eksisterende kunder. (drift)
- Lønudgifter til varetagelse af virksomhedens eksisterende eksportaktiviteter/relationer, herunder til andre aktiviteter som er direkte forbundet med eksporterede mængder eller andre løbende udgifter i forbindelse med eksportvirksomheden. (drift)
Tilskud til rådgivning – eksterne køb
Støtteprocenten er 50 % af den støtteberettigede rådgivningsudgift ekskl. moms, dvs. at der er en kontant egenfinansiering på 50 %. Det maksimale tilskud er 250.000 kr.
Støtteberettigede udgifter:
Eksterne konsulentydelser, fra både danske og udenlandske konsulenter, f.eks.
- Indkøb af ekstern konsulent til udarbejdelse af markeds – og segmentanalyser
- Indkøb af ekstern konsulent til udarbejdelse af markedsundersøgelser
- Indkøb af ekstern konsulent til hjælp til opnåelse af certificering, varemærkeregistrering og patenter
- Indkøb af ekstern konsulent til udarbejdelse af materialer til brug for opmærksomhedsskabende aktiviteter
Forudsætningen for ovennævnte aktiviteter/udgifter er, at de skal være nødvendige for at kunne lancere et nyt produkt eller eksisterende produkt på et nyt marked for ansøgervirksomheden.
Ikke støtteberettigede udgifter:
- Konsulentudgifter til opbygning, etablering og vedligeholdelse af distributionsnet på markedet. (drift)
- Konsulentudgifter til identifikation af enkelte kunder eller dialog med eksisterende kunder. (drift)
- Konsulentudgifter til varetagelse af virksomhedens eksisterende eksportaktiviteter/relationer, herunder til andre aktiviteter som er direkte forbundet med eksporterede mængder eller andre løbende udgifter i forbindelse med eksportvirksomheden. (drift)
Tilskud til kompetenceudvikling - eksterne køb
Støtteprocenten er 100 % af den støtteberettigede udgift ekskl. moms. Det maksimale tilskud er 50.000 kr.
Støtteberettigede udgifter:
Eksterne konsulentydelser til kompetenceudvikling af ledelse og nøglemedarbejdere ansat i ansøgervirksomheden, som skal eksekvere aktiviteten f.eks.
- Indkøb af kursus/kompetenceudviklingsforløb hos eksisterende danske kursusudbydere.
- Indkøb af kursus/kompetenceudviklingsforløb, som er skræddersyet virksomhedens individuelle behov.
Forudsætningen for ovennævnte aktiviteter/udgifter er, at de skal være nødvendige for at kunne lancere et nyt produkt eller eksisterende produkt på et nyt marked for ansøgervirksomheden.
Ikke støtteberettigede udgifter:
- Kompetenceudvikling af generel karakter, som ikke er nødvendig for at lancere et nyt produkt eller eksisterende produkt på et nyt marked for ansøgervirksomheden.
Tilskud til udvalgte udgifter til international messedeltagelse
Støtteprocenten er 50 % af den støtteberettigede udgift ekskl. moms, dvs. at der er en kontant egenfinansiering på 50 %. Det maksimale tilskud er 200.000 kr.
Støtteberettigede udgifter:
- Udgift til leje af messeareal (plads/areal)
- Udgift til fragt af udstillingsvarer frem og tilbage til messen.
- Udgift til opbygning og nedtagning af messestand
- Udgifter til transport i form af fly eller tog til og fra messen (billigste økonomiklasse) for deltagende medarbejdere ansat i ansøgningsvirksomheden.
- Udgifter til hotel/overnatning inkl. morgenmad (samlet pakke og rimelig standard).
- Udgifter til lokal assistance ifm. med deltagelse i messen.
Forudsætningen for ovennævnte aktiviteter/udgifter er, at de skal være nødvendige for at kunne lancere et nyt produkt eller eksisterende produkt på et nyt marked for ansøgervirksomheden.
Ikke støtteberettige udgifter:
- Udgifter til standinventar
- Udgifter til forplejning og transport af deltagere før, under og efter messen.
- Engangsafgifter fra den udstedende myndighed, f.eks.
- Krav til "Rådgivning" og eksterne køb
Indhold er hentet
Eksterne køb skal markedsafsøges. Markedsafsøgninger skal sikre, at alle eksterne køb indkøbes på markedsmæssige vilkår. Markedsafsøgninger skal uploades i det online ansøgningsmodul.
Der er forskellige vilkår og krav til markedsafsøgninger for de forskellige tilbud i programmet og dermed også forskellige krav til dokumentation.
Rådgivning
Følgende retningslinjer er gældende for markedsafsøgning og efterfølgende valg af rådgiver:
- Der skal udarbejdes en konkret opgavebeskrivelse på den rådgivningsydelse som ønskes indkøbt.
- Opgavebeskrivelsen (anmodning om tilbud) sendes ud til to uafhængige rådgivere mhp. at disse afgiver skriftlige tilbud på opgaven.
- Opgavebeskrivelsen sendes ud til rådgiverne på samme tid for at sikre ligebehandling og gennemsigtighed.
- Når tilbuddene er modtaget og vurderet, uploades disse i ansøgningsmodulet, og der anføres en begrundelse for valg af tilbud.
- Der må ikke være interessesammenfald mellem ansøgervirksomhed og den anvendte rådgiver dvs. direkte eller indirekte afhængighed i form af ejerskab, bestyrelse, familierelationer eller lign.
Eksterne udgifter til rådgivning er først støtteberettigede, når der er gennemført markedsafsøgning. Der kan således først medtages eksterne udgifter til rådgivning, når der er gennemført behørig markedsafsøgning jfr. oven for.
Vær opmærksom på at fakturadatoen og efterfølgende betaling af fakturaen for det eksterne køb, først kan ske efter at der er markedsafsøgt.
Kompetenceudvikling
Følgende retningslinjer er gældende for markedsafsøgning og efterfølgende valg af rådgiver:
- Der skal udarbejdes en konkret opgavebeskrivelse på den rådgivningsydelse som ønskes indkøbt.
- Opgavebeskrivelsen (anmodning om tilbud) sendes ud til to uafhængige rådgivere mhp. at disse afgiver skriftlige tilbud på opgaven.
- Opgavebeskrivelsen sendes ud til rådgiverne på samme tid for at sikre ligebehandling og gennemsigtighed.
- Når tilbuddene er modtaget og vurderet, uploades disse i ansøgningsmodulet, og der anføres en begrundelse for valg af tilbud.
- Der må ikke være interessesammenfald mellem ansøgervirksomhed og den anvendte rådgiver dvs. direkte eller indirekte afhængighed i form af ejerskab, bestyrelse, familierelationer eller lign.
Eksterne udgifter til rådgivning er først støtteberettigede, når der er gennemført markedsafsøgning. Der kan således først medtages eksterne udgifter til rådgivning, når der er gennemført behørig markedsafsøgning jfr. oven for.
Vær opmærksom på at fakturadatoen og efterfølgende betaling af fakturaen for det eksterne køb, først kan ske efter at der er markedsafsøgt.
Messeaktiviteter
Markedsafsøgning skal gennemføres for at sikre, at indløbene er sket på markedsmæssige vilkår.
Der er forskellige krav til markedsafsøgning og dokumentation for de forskellige indkøb der skal foretages.
Aktivitet
Markedsafsøgning
Vilkår og krav
Eksternt køb – messestand arealleje
Nej
Se nedenfor
Eksternt køb - Fragt af udstillingsvarer
Ja
Se nedenfor
Eksternt køb – opbygning og nedtagning af messestand
Ja
Se nedenfor
Eksternt køb – transport og hotel
Ja
Se nedenfor
Eksternt køb – lokal assistance
Ja
Se nedenfor
Eksterne udgifter er først støtteberettigede, når der er gennemført markedsafsøgning. Der kan således først medtages eksterne udgifter, når der er gennemført behørig markedsafsøgning.
Vær opmærksom på at fakturadatoen og efterfølgende betaling af fakturaen for det eksterne køb, først kan ske efter at der er markedsafsøgt.
Eksternt køb – messestand arealleje
Det vurderes at der ikke er konkurrence mellem udbydere, da indkøbet er rettet mod én bestemt messe. Derfor skal indkøbet ikke markedsafsøges.
Eksternt køb - Fragt af udstillingsvarer, opbygning og nedtagning af messestand og lokal assistance.
Markedsafsøgningen gennemføres i det online ansøgningsmodul under fanen ”Markedsafsøgning” før igangsættelse af projektets aktiviteter.
Følgende retningslinjer er gældende for markedsafsøgning og efterfølgende valg af leverandør/rådgiver:
- Der skal udarbejdes en konkret opgavebeskrivelse på den ydelse som ønskes indkøbt.
- Opgavebeskrivelsen (anmodning om tilbud) sendes ud til tre uafhængige leverandører mhp. at disse afgiver skriftlige tilbud på opgaven.
- Opgavebeskrivelsen sendes ud til leverandørerne på samme tid for at sikre ligebehandling og gennemsigtighed.
- Når tilbuddene er modtaget og vurderet, uploades disse i ansøgningsmodulet, og der anføres en begrundelse for valg af tilbud.
- Der må ikke være interessesammenfald mellem ansøgervirksomhed og den anvendte leverandør dvs. direkte eller indirekte afhængighed i form af ejerskab, bestyrelse, familierelationer eller lign.
Eksternt køb – Flybilletter, togbilletter og hotel
Det kan ydelukkende afholdes støtteberettigede udgifter til indkøb af flybilletter, togbilletter og hotelophold inkl. morgenmad til deltagende medarbejdere, hvis disse medarbejdere, dels har en projektrelevant rolle ifm. deltagelsen i messen, og hvis medarbejderne er ansat i ansøgervirksomheden på indkøbstidspunktet.
Følgende yderligere retningslinjer er gældende for indkøb og efterfølgende valg af leverandør:
- Fly – og togrejser kan indkøbes på økonomiklasse.
- Hotelophold (inkl. morgenmad) kan indkøbes på rimelig standard.
- Indkøb kan udelukkende foretages i overensstemmelse med princippet om sparsommelighed og sund økonomisk forvaltning.
- Markedsafsøgning gennemføres ved anvendelse af anerkendt søgemaskine på internettet, f.eks. Momondo, Trivago, Hotels.com etc.
- Anvendelse af søgekriterier på ydelserne skal afspejle princippet om sparsommelighed.
- Der skal være sammenhæng mellem søgningen og den faktisk afholdte udgift. Transaktionssporet skal kunne spores og dokumenteres med ”Skærmbilleder” fra søgningen på tilbudstjenesten, til reservation, ordrebekræftelse og faktura. Det skal bemærkes, at der aldrig vil være garanti for, at søgningens tilbud, vil matche den endelige reservation og faktura 100%. Der er tale om en dynamisk søgemaskine, så priserne ændres lynhurtigt. En mindre difference i prisen, vil derfor kunne accepteres.
- Dokumentationen skal uploades ifm. den økonomiske afrapportering, se punktet "Afrapportering".
- Krav til "tilskud til løn til projektarbejde"
Indhold er hentet
Projektansættelseskontrakter
Udarbejdelse
Virksomheder som modtager tilskud til interne lønninger til projektarbejde, skal udarbejde projektansættelseskontrakter i det online ansøgningsmodul. Der kan vælges deltids – eller fuldtids projektansættelser.
Formål
Projektansættelseskontrakten har til formål at sikre dokumentationen for udført arbejde i projektet, og er udelukkende et supplement til ansættelseskontrakten mellem ansøgervirksomhed og medarbejder.
Igangsættelse af aktiviteter
Lønudgifterne kan tidligst medtages som støtteberettigede udgifter, når kontrakten er underskrevet af projektmedarbejderen og arbejdsgiveren (deltagervirksomheden), og når kontrakten er endelig godkendt af Erhvervshus Sydjylland.
Erhvervshus Sydjylland vil foretage en samlet vurdering af projektansættelseskontrakten, herunder dels om alle oplysninger er indeholdt, og dels om ansættelsesperioden og ansættelsesprocenten er rimelig ift. de konkrete arbejdsopgaver der er beskrevet.
Vurdering
Arbejdsopgaverne skal beskrives udtømmende og fyldestgørende, så det kan vurderes om ansættelse er rimelig ift. ansættelsesprocenten, tilskuddet og tilskudsperioden.
Varighed
Projektansættelseskontrakten kan maksimalt have en varighed på 6 måneder fra underskriftstidspunktet, dvs. fra det tidspunkt, hvor både medarbejder og virksomhed har underskrevet kontrakten.
Løn
Lønnen skal afspejle den løn som medarbejderen opretholder jfr. ansættelseskontrakten med deltagervirksomheden. Udgifter til løn for projektarbejdet, må ikke være højere end en almindelig, rimelig og realistisk løn for de arbejdsopgaver, den ansatte udfører i projektet.
- Vurderings- og tildelingskriterier
Indhold er hentet
Ansøgninger bliver vurderet ud fra både en række formelle kriterier og en række subjektive kriterier (vurderingskriterier).
Opfylder ansøgningen ikke de formelle kriterier bliver den ikke vurderet efter de subjektive kriterier.De formelle kriterier:
- Ansøgervirksomheden er dansk og en SMV jfr. EU-definitionen
- Ansøgervirksomheden skal have et dansk CVR-nummer
- De beskrevne aktiviteter, skal være støtteberettigede og være nødvendige for at kunne lancere på et nyt marked for ansøgervirksomheden,
driftsaktiviteter er ikke støtteberettigede - Ansøgervirksomheden skal kunne modtage de minimis støtte
Tildelingen foretages efter pointgivning af følgende subjektive kriterier:
- Potentialet på det nye eksportmarked → 1-5 point
Her vil der særligt blive vurderet, hvor realistisk virksomhedens potentiale er, samt hvor sandsynlig virksomhedernes muligheder er, for at øge omsætning og skabe jobs. - Organisatoriske & økonomiske evner → 1-5 point
Her vil man især vurdere, i hvor høj grad virksomheden organisation og økonomi muliggør virksomheden at omsætte eksportpotentialet i praksis. - Perspektiver ift. digitalisering & grøn omstilling → 0-3 point
Her vil man især vurdere, om virksomheden generelt har planer for videreudviklingen inden for digitaliseringen og den grønne omstilling.
Inden for digitaliseringen kunne det fx være planer om implementering af nye systemer. Mens det inden for den grønne omstilling fx kunne være planer om at udarbejde et CO2 regnskab.
Tilsagn tildeles efter opnåede point: 13 point får først, derefter 12 osv., så længe midler haves. Der skal tildeles mindst 7 point for at komme betragtning til tilskud i SMV:Eksport.
Tildeling af midler (tilsagn)
Alle indsendte ansøgninger bliver vurderet iht. til ovennævnte kriterier. Tildelingen af tilsagn sker til de bedste ansøgninger indtil der ikke er flere midler til rådighed, dvs. i følgende rækkefølge:
1) Ansøgninger som har opnået 13 point
Hvis der er flere midler tilbage,
2) ansøgninger som har opnået 12 point
Hvis der er flere midler tilbage,
3) ansøgninger som har opnået 11 point
Hvis der er flere midler tilbage,
4) ansøgninger som har opnået 10 point
Hvis der er flere midler tilbage,
5) ansøgninger som har opnået 9 point
Hvis der er flere midler tilbage,
6) ansøgninger som har opnået 8 point
Hvis der er flere midler tilbage,
7) ansøgninger som har opnået 7 point
Hvis midlerne bliver opbrugt i en kategori, f.eks. i kategorien ”ansøgninger som har opnået 8 point”, er det de ansøgninger i kategorien som er kommet ind først (journalnummer) som får tildelt tilsagn indtil der ikke er flere midler tilbage.
- Afrapportering og udbetaling af tilskud
Indhold er hentet
Afrapportering af projektets aktiviteter, resultater og effekter
Ved projektets afslutning skal projektholder i det online ansøgningsmodul udarbejde afrapportering, som skal indeholde følgende;
- Redegørelse for gennemførte aktiviteter.
- Redegørelse for konkrete resultater og leverancer (output) som aktiviteterne har bidraget til.
- Redegørelse for forventede effekter på kort og lang sigt, dvs. et kvalificeret og begrundet skøn på deltagervirksomhedens eksportomsætning og beskæftigelse 2 og 5 år efter projektophør.
Økonomisk afrapportering
Tilskuddet udbetales på baggrund af faktiske, afholdte og projektrelevante udgifter.
Ved projektets afslutning skal projektholder uploade nedenstående dokumentation:
- Fakturaer fra indkøb anvendt i projektet.
- Betalingsdokumentation for betaling af fakturaerne.
- Dokumentation for opfyldelse af vilkår for markedsafsøgning jfr. punktet: "Krav til "Rådgivning" og eksterne køb".
- Dokumentation for udgifter til ”løn til projektarbejde” i form af lønsedler fra de projektansatte medarbejdere i projektansættelsesperioden.
Udbetaling af tilskud
Udbetaling sker senest 3 uger efter Erhvervshus Sydjylland har godkendt afrapporteringen under punkterne ovenfor.
Udbetaling af tilskud sker til deltagervirksomhedens NemKonto.
Støttet af: