Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Vækstpiloten Camilla giver Rudersdalvirksomhed gode vækstbetingelser

Mindre virksomheder med gang i hjulene kan have gavn af at ansætte en vækstpilot. Det vurderer Rikke Ryge Casper, som er medstifter af og partner i Relevent Aps. Firmaet udvikler og udbyder erhvervsfaglige konferencer og messer primært i Danmark men også i Norden. Fra årsskiftet 2022 ansatte hun Camilla Olausson som projekt- og marketingkoordinator gennem Rudersdal Kommunes Jobcenter og programmet SMV:Vækstpilot, der administreres af Erhvervshus Hovedstaden. I dag er Camilla fastansat, og virksomheden står over for at skulle ansætte endnu en medarbejder.

Vækstpilotordningen, som Erhvervshus Hovedstaden administrerer, er en nem, hurtig og fin måde at finde den helt rigtige person til jobbet, hvis man er en lille travl virksomhed med både ambitioner og potentiale til at udvide med flere ansatte og skabe vækst, mener Rikke Ryge Casper (tv), der er ejerleder i Relevent Aps i Vedbæk. Virksomheden har fået økonomisk hjælp til at ansætte kontorassistent Camilla Olausson, der efter et halvt år som vækstpilot nu er fastansat som projekt- og marketingkoordinator. Rekrutteringen skete via samarbejde med Rudersdal Kommune og Erhvervshus Hovedstaden, der har hjulpet virksomheden med at få ansøgningen godkendt.

Indhold er hentet

Rikke Ryge Casper, der er medejer af Relevent Aps, takkede hurtigt ja, da Rudersdal Kommune kontaktede hende for at høre, om hun var interesseret i at ansætte en erfaren ledig fra lokalområdet til den videre udvikling af virksomheden, der blev etableret i 2015.  

”Vi var presset helt i bund i efteråret 2021. Med kun et par ansatte havde vi nok at se til med at udvikle konferencer og messer fra bunden, da vi selv står for hele processen lige fra idéudvikling, research, markedsanalyse, markedsføring, salg, partnerskaber, sponsoraftaler og til selve afholdelsen. Derfor er vores tid dyrebar. Samtidig havde vi et stort behov for at få nye øjne på vores IT-systemer, online markedsføring administration, så vi kunne arbejdere smartere for eksempel med vores tilmeldings- og betalingssystem”, fortæller Rikke Ryge Casper.  

Vækstpilotordningen gjorde rekrutteringen til en overkommelig opgave 
Rikke Ryge Casper og hendes forretningspartner havde gennem længere tid talt om at få flere ressourcer ind i firmaet. Men de havde ikke overskud til at finde den helt rigtige nye medarbejder.  

”Rekruttering er ressourcekrævende ikke mindst gennem et rekrutteringsbureau, og en grundig oplæring tager tid – det er på alle måder dyrt at rekruttere den forkerte. Derfor tog vi med kyshånd imod kommunens tilbud om at tage to ledige kandidater til samtale og få tilskud til at ansætte vores nye medarbejder i oplæringsperioden efter sparring med Erhvervshus Hovedstaden om rekrutterings- og ansøgningsprocessen”, understreger Rikke Ryge Casper.  

Det blev Camilla Olausson, der fik jobbet som vækstpilot på ordinære vilkår hos Relevent Aps. Hun har en baggrund som kontorassistent med en bred erfaring i rejsebranchen og konferencer i ind- og udland. Under Corona, hvor rejsebranchen begyndte at bløde, blev hun sagt op og gik ledig i halvandet år, indtil jobbet hos Relevent Aps dukkede op.   

”Vækstpilotordningen har givet mig en rigtig god mulighed for at lære virksomheden at kende og vise, hvilke kompetencer og udviklingspotentialer jeg har som ny medarbejder. Det kan være svært at komme ind i en ny virksomhed og som medarbejder vurdere, om det er det rigtige match. Jeg har sat stor pris på, at jeg fik den her chance og nu har et fast og spændende job på 30 timer om ugen”, siger Camilla Olausson. 

Rikke Ryge Casper vurderer, at ansættelsen er gået over al forventning.  

”Camilla er en dejlig investering for os. Hun har en modenhed til at tage selvstændigt fat i vores udfordringer. Hun kan også tage telefonen og sælge samtidig med, at hun bidrager til, at vi udvikler vores administrative del af forretningen, så vi skaber vækst og nye arbejdspladser”, pointerer Rikke Ryge Casper og tilføjer, at Relevent Aps nu er på udkig efter en junior projektleder til at udvikle konferencer med virksomhedens faste samarbejdspartnere.      

Indhold er hentet

Fakta om SMV:Vækstpilot:

Står din virksomhed med en omstillingsopgave og mangler de rette kompetencer? Så kan du gennem Erhvervshus Hovedstaden søge SMV:Vækstpilot, som giver 90.000 kr. i tilskud til løn ved ansættelse af en ny medarbejder – dog maks. 15.000 kr. i løntilskud om måneden i op til seks måneder. Forinden skal vækstpiloten være registreret ledig og have en uddannelse som faglært eller akademiker samt gennemføre en kompetencegivende kursus. 

Se mere om SMV:Vækstpilot

Støttet af:

Indhold er hentet