Modebranchen står over for store forandringer, når det kommer til bæredygtighed. Balancen mellem vækst og spild. Produktion er en forudsætning for vækst, men nogle gange rammer kollektioner ikke ind i forbrugernes smag, og dermed opstår spild.
Det danske modebrand, Lollys Laundry, er meget bevidst om forandringen og det ansvar, de har som tøjproducent. De ønskede at se på, hvordan de kan reducere påvirkningen af miljøet i deres tøjproduktion. Derfor kontaktede de Erhvervshuset for at blive klogere på, hvordan de kunne arbejde videre med gennemsigtighed, ansvarlighed og cirkulær økonomi, som er hjørnesten i deres indsats.
”Vi udforsker løbende områder, hvor vi kan gøre en større forskel. Det gør vi blandt andet ved at teste upcyclede materialer i en begrænset serie for at blive klogere på mulighederne for at genanvende materialer i masseproduktion. Når vi fragter vores tøj, afvejer vi, om vi skal vælge skib eller fly af hensyn til CO2-udledningen, og vi prioriterer kønslighed i vores leverandørkæde, derfor er tre af vores vigtigste leverandører i Indien fabrikker, der er ejet og drevet af kvinder,” fortæller ansvarlighedschef Grant James Povey, der er nøglepersonen i virksomhedens bæredygtighedsrejse.
Det er blot nogle af de mange tiltag, virksomheden arbejder med. For de er meget bevidste om, at de arbejder i en industri, som skal tage et miljømæssigt og socialt ansvar.