Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Digitalt produktpas: Lollys Laundry arbejder med ansvarlig mode

Lollys Laundry er kendt for blomstrede prints og quiltede designs. Bag de farverige kollektioner arbejdes der målrettet med at skabe en mere bæredygtig modebranche, blandt andet med hjælp fra Erhvervshusene til at arbejde med Digitalt Produktpas.

Skrevet af:

Indhold er hentet

Modebranchen står over for store forandringer, når det kommer til bæredygtighed. Balancen mellem vækst og spild. Produktion er en forudsætning for vækst, men nogle gange rammer kollektioner ikke ind i forbrugernes smag, og dermed opstår spild.  

Det danske modebrand, Lollys Laundry, er meget bevidst om forandringen og det ansvar, de har som tøjproducent. De ønskede at se på, hvordan de kan reducere påvirkningen af miljøet i deres tøjproduktion. Derfor kontaktede de Erhvervshuset for at blive klogere på, hvordan de kunne arbejde videre med gennemsigtighed, ansvarlighed og cirkulær økonomi, som er hjørnesten i deres indsats.  

”Vi udforsker løbende områder, hvor vi kan gøre en større forskel. Det gør vi blandt andet ved at teste upcyclede materialer i en begrænset serie for at blive klogere på mulighederne for at genanvende materialer i masseproduktion. Når vi fragter vores tøj, afvejer vi, om vi skal vælge skib eller fly af hensyn til CO2-udledningen, og vi prioriterer kønslighed i vores leverandørkæde, derfor er tre af vores vigtigste leverandører i Indien fabrikker, der er ejet og drevet af kvinder,” fortæller ansvarlighedschef Grant James Povey, der er nøglepersonen i virksomhedens bæredygtighedsrejse.   

Det er blot nogle af de mange tiltag, virksomheden arbejder med. For de er meget bevidste om, at de arbejder i en industri, som skal tage et miljømæssigt og socialt ansvar. 

Indhold er hentet

Et skridt mod noget større

For at forblive relevant og udvikle sig, valgte Lollys Laundry at tage skridtet videre ud i bæredygtighedsrejsen med Digitalt Produktpas.

”Det handler om at være foran og sikre, at vi er klar til at navigere i de ændringer, der opstår, i stedet for at blive overraskede, når de lander på vores dørtrin. Udover det, hvem vil ikke gerne forstå den fulde rejse for det produkt, man har i hænderne? Hvordan det er skabt; fra bomuldsmarken til kunden har en t-shirt på. Det er vigtigt at forstå, hvad der foregår bag kulisserne, så vi kan tage de nødvendige skridt, hvis der skal rettes op,” forklarer Grant James Povey.

Her var Virksomhedsprogrammets muligheder for at søge tilskud til grøn omstilling og cirkulær økonomi et vigtigt skridt i dokumentationen af deres produkters rejse. 

”At vi kunne søge tilskud i Virksomhedsprogrammet har været afgørende for, at vi er kommet godt i gang med Det digitale Produktpas. Det handler ikke kun om finansiering, men om at have en platform, hvor vi kan dele vores rejse og forhåbentlig inspirere andre. Det giver os også en konkurrencefordel, især når vi udvider til markeder som USA, hvor reglerne allerede er strengere,” påpeger Grant James Povey.

Derfor har Lollys Laundry også turdet sætte et ambitiøst mål om at lancere første version af deres Digitale Produktpas i 2027.

Grant James Povey, Production & Sustainability Manager hos Lollys Laundry og Martin Amdi Pedersen, Senior forretningsudvikler hos Erhvervshus Hovedstaden

Grant James Povey, Production & Sustainability Manager hos Lollys Laundry og Martin Amdi Pedersen, Senior forretningsudvikler hos Erhvervshus Hovedstaden

Indhold er hentet

Det Digitale Produktpas. Fra idé til handling

Arbejdet har allerede skabt et dybere indblik i forsyningskæden, især i de processer, der finder sted hos leverandørerne i Indien. Gennem det Digitale Produktpas kan Lollys Laundry dokumentere og dele de historier, der ligger bag hvert stykke tøj. Det styrker brandets troværdighed og lever op til kundernes øgede krav om gennemsigtighed.

Netop det Digitale Produktpas giver Lollys Laundry mulighed for at dokumentere materialernes oprindelse, produktionsforhold og genanvendelsesmuligheder. Det hjælper dem med at tilpasse sig en fremtid, hvor gennemsigtighed ikke bare er en forventning, men et krav. Samtidig håber Lollys Laundry at inspirere andre til at tage hul på arbejdet.

”Der er muligheder for virksomheder, der arbejder målrettet med bæredygtighed. Det handler om at være proaktiv og forberedt. Jo mere vi investerer i bæredygtighed og gennemsigtighed, des bedre kan vi imødekomme regulativer og skabe et stærkere, mere troværdigt brand,” siger Grant James Povey.

Han opfordrer andre i modebranchen til at tage de første skridt.

”Det kan måske virke uoverskueligt, men forberedelse er nøglen, og derfor er mit råd at tænke langsigtet, men starte i det små. Hvert skridt mod større ansvarlighed tæller,” understreger han. 

Indhold er hentet

Hvad er Digitalt Produktpas (DPP)?

Det Digitale Produktpas er en digital løsning, der indeholder oplysninger om et produkts materiale, produktion, levetid og genanvendelsesmuligheder. Formålet er at fremme bæredygtighed og cirkulær økonomi ved at gøre det lettere at reparere, genbruge og genanvende produkter. EU arbejder på at gøre digitale produktpas obligatoriske i sektorer som elektronik, tekstiler og batterier som en del af den grønne omstilling.

Bæredygtighed i praksis

Ud over arbejdet med det Digitale Produktpas har Lollys Laundry gennemført flere andre bæredygtighedsinitiativer:

  • Plastikreduktion: Alle polyposer er lavet af 100% genanvendt PET-plast (Polyetylentereftalat), og Lollys Laundry arbejder på helt at udfase plastik.
  • Cirkulær produktion: Gennem projektet Re:Wair tester Lollys Laundry brugen af upcyclede materialer til at skabe mere cirkulære produktionsmetoder.
  • Transport: Gods transporteres med skib frem for fly, hvor det er muligt, for at reducere CO₂-aftrykket.

Støttet af:

Indhold er hentet