Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Vejen er banet for vækst og fordobling af omsætningen hos ATKI

Hos ATKI A/S i Næstved har de cirka 40 medarbejdere fuldstændig styr på deres arbejdsområde inden for trafikregistrering, trafikregulering, signalanlæg og parkeringssystemer. De har derimod ikke den store erfaring med at udvælge avancerede digitale løsninger til egen forretningsoptimering. Det problem fik virksomheden hjælp til at løse med 100.000 kr. fra puljen SMV:Digital.

Claus Mejlby, adm. direktør i ATKI.

Indhold er hentet

De fleste bilister kender de små bump, som opstår, når man kører over et par sorte trafikmålingsledninger, der er lagt tværs over vejen. Ofte er måleudstyret leveret af virksomheden ATKI i Næstved.

Den seneste tid har ATKI også selv oplevet små bump på vejen i form af, at virksomheden med tiden er vokset ud af eksisterende IT-systemer. Nu har 100.000 kroner fra puljen SMV:Digital, som er søgt med hjælp fra Erhvervshuset, løst problemet. 

Ny vækstmotor sat i gang

Inden for trafikregistrering og trafikregulering er ATKI i Næstved blandt landets førende virksomheder. Virksomheden udfører opgaver for langt de fleste af landets 98 kommuner.  

“Vi har fordoblet omsætningen over de seneste fem-seks år, og vi har et godt grundlag for at vækste yderligere. Vores IT-system er primært rettet mod løsning af installationsopgaver og registrering, og det fungerer fint. I takt med at vi udvider med nye løsninger inden for drift og vedligeholdelse af vores kunders anlæg, har vi fået et nyt behov for en digital løsning,” fortæller Claus Mejlby, adm. direktør hos ATKI. 

“Det er jo vigtigt for os, at vi kan holde helt præcist styr på, hvornår kunderne skal have service, hvilke dele der tidligere er udskiftet, og hvilke opgaver der er en del af serviceaftalen. Og det skal vi kunne se hurtigt, for vores medarbejdere skal have let adgang til oplysningerne ved nødkald, som jo kan opstå hele døgnet,” forklarer han. 

Indtil videre, mens opgaveporteføljen er i mindre målestok, fordi forretningsområdet er relativt nyt, har overblikket bestået af et kalendersystem, hvor opgaverne popper op. Men det er uholdbart, fordi ATKI målrettet er i gang med at udvide antallet af kunder. 

“Den kommende digitale løsning skal være vores nye vækstmotor. Vi er i øjeblikket i gang med at vælge mellem seks IT-leverandører, og vi ser ting, som vi slet ikke vidste, at vi også gerne ville kunne i vores system. Vi er begejstrede over, at vi fremover vil kunne tilbyde vores kunder detaljeret og udgiftsbesparende asset management. Vi kommer til at kunne se, præcist hvor og hvor tit vi skifter lyspære i hvert enkelt signalhoved, vi kan se netværkskortets stamdata i målestationer og kan fejlsøge langt nemmere og hurtigere. Bare for at nævne nogle af de mange fordele,” siger Claus Mejlby og fastslår: 

“Systemet, vi vælger, bliver implementeret senere i 2024. Med implementeringen går startskuddet til det, vi forventer, skal blive en fordobling af omsætningen de kommende fem år.” 

ATKI i Næstved er eksperter i trafikregistrering, trafikregulering, signalanlæg og parkeringssystemer og har på få år fordoblet omsætningen.

Indhold er hentet

Manglede selv kvalifikationer

ATKI A/S fejrer 20-års jubilæum i 2024 og har hidtil brugt de samme IT-løsninger som kerne gennem alle årene. 

“Vi er vokset voldsomt i volumen, og i 2013 og 2014 blev vi kåret som Gazelle virksomhed. Så nu er det nødvendigt at se på, om vi kan gøre tingene anderledes. Vi ved jo godt, at vi ikke selv har erfaring eller er kvalificerede til at udvælge den bedste IT-leverandør,” siger Claus Mejlby og fortsætter: 

“Vi ved heller ikke, hvilke præcise krav, vi kan stille til vores nye IT-løsning; vi ved ikke, hvad man skal være opmærksom på. Men vi vidste fra vores mangeårige kontakt med Erhvervshuset, at der er masser af muligheder for at få noget støtte til opgaven,” fortæller den adm. direktør for ATKI. 

Virksomheden har derfor søgt og fået bevilget 100.000 kroner til at købe rådgivningshjælp via puljen SMV:Digital, som er en del af Virksomhedsprogrammet. 

Da den nye digitale løsning skal anvendes af medarbejdere i hele virksomheden, har samtlige afdelinger lige fra salg til lager deltaget i projektgrupper og har budt ind med ideer og ønsker til systemet.  

“Alle har også deltaget i workshops, hvor vi havde inviteret de seks mulige leverandører til at præsentere deres systemer for os. Det er yderst vigtigt, at medarbejderne fra start er fortrolige med systemet og selv har deltaget i denne fase,” pointerer Claus Mejlby. 

Undgår fejl med den rette rådgiver

ATKI fandt deres rådgiver efter søgning i SMV:Digitals rådgiverdatabase og ud fra et kandidatfelt, som Erhvervshusets forretningsudvikler havde fundet frem. 

“Det er vigtigt at få en god rådgiver, og det er lige så svært som at vælge IT-system, så det var en god hjælp at kigge i rådgiverdatabasen. Vi får for 100.000 kroner viden, så vi undgår at lave fejl. For at søge om penge skal vi opfylde de krav, der ligger i puljen SMV:Digital, og vi skal levere samme beløb omregnet til timer. Vi har dog lagt langt flere timer i projektet end det,” fortæller ATK’Is direktør og uddyber: 

“Ved at gøre os umage nu er vi i højere grad sikre på at få det rigtige system, som også lever op til vores krav i fremtiden. Lige så vigtigt er det, at vi har fået hjælp til at få opgaven præsenteret ensartet til potentielle leverandører for at få sammenlignelige tilbud. Rådgiverens erfaring sikrer også, at vi ikke får valgt den forkerte leverandør.” 

Han sammenligner skrækscenariet ved at virksomheden skulle vælge leverandør uden rådgiveren med at få tilbud fra forsikringsselskaber, uden man har overblik over, om de dækker det samme.  

Godt kendskab til Erhvervshuset

ATKI’s kontakt til Erhvervshuset er ikke ny. Det er langt fra første gang, at virksomheden har fået støtte fra puljer med hjælp fra Erhvervshuset. 

I de knapt ti år, Claus Mejlby har været adm. direktør, har han løbende været i kontakt med forretningsudvikler Torben Kristensen, som har været en vigtig del af ATKI’s vækstrejse. 

“Vi har hele tiden været opmærksomme på at søge puljer og få rådgivning fra Erhvervshuset. Vi er ikke så store, så derfor prøver vi hele tiden at se, om der er vækst- eller kompetencepuljer, der kan hjælpe os med at vokse,” fortæller Claus Mejlby. 

ATKI har blandt andet deltaget i ”Digitale veje til vækst”-programmet og uddannelsespuljen, der hørte til. 

“Vi prøver at gøre alt, hvad vi kan, for at følge med. Det er genialt, at der via Erhvervshuset er hjælp til at søge puljer, som løfter os til næste niveau. Vi spørger gerne selv, om der er noget i kikkerten, der passer til os, og Erhvervshuset er meget generøse med at dele ud af muligheder og tage en snak om vores aktuelle behov,” siger Claus Mejlby og slutter: 

“Mit råd til andre SMV’er er at være opmærksomme på, at Erhvervshuset også kan bidrage til de lidt større og etablerede virksomheder. Ikke kun til start-ups. Vær proaktive og tag selv kontakt til Erhvervshuset, fortæl om jeres behov og hør om mulighederne.” 

Indhold er hentet

Støttet af:

Indhold er hentet