Manglede selv kvalifikationer
ATKI A/S fejrer 20-års jubilæum i 2024 og har hidtil brugt de samme IT-løsninger som kerne gennem alle årene.
“Vi er vokset voldsomt i volumen, og i 2013 og 2014 blev vi kåret som Gazelle virksomhed. Så nu er det nødvendigt at se på, om vi kan gøre tingene anderledes. Vi ved jo godt, at vi ikke selv har erfaring eller er kvalificerede til at udvælge den bedste IT-leverandør,” siger Claus Mejlby og fortsætter:
“Vi ved heller ikke, hvilke præcise krav, vi kan stille til vores nye IT-løsning; vi ved ikke, hvad man skal være opmærksom på. Men vi vidste fra vores mangeårige kontakt med Erhvervshuset, at der er masser af muligheder for at få noget støtte til opgaven,” fortæller den adm. direktør for ATKI.
Virksomheden har derfor søgt og fået bevilget 100.000 kroner til at købe rådgivningshjælp via puljen SMV:Digital, som er en del af Virksomhedsprogrammet.
Da den nye digitale løsning skal anvendes af medarbejdere i hele virksomheden, har samtlige afdelinger lige fra salg til lager deltaget i projektgrupper og har budt ind med ideer og ønsker til systemet.
“Alle har også deltaget i workshops, hvor vi havde inviteret de seks mulige leverandører til at præsentere deres systemer for os. Det er yderst vigtigt, at medarbejderne fra start er fortrolige med systemet og selv har deltaget i denne fase,” pointerer Claus Mejlby.
Undgår fejl med den rette rådgiver
ATKI fandt deres rådgiver efter søgning i SMV:Digitals rådgiverdatabase og ud fra et kandidatfelt, som Erhvervshusets forretningsudvikler havde fundet frem.
“Det er vigtigt at få en god rådgiver, og det er lige så svært som at vælge IT-system, så det var en god hjælp at kigge i rådgiverdatabasen. Vi får for 100.000 kroner viden, så vi undgår at lave fejl. For at søge om penge skal vi opfylde de krav, der ligger i puljen SMV:Digital, og vi skal levere samme beløb omregnet til timer. Vi har dog lagt langt flere timer i projektet end det,” fortæller ATK’Is direktør og uddyber:
“Ved at gøre os umage nu er vi i højere grad sikre på at få det rigtige system, som også lever op til vores krav i fremtiden. Lige så vigtigt er det, at vi har fået hjælp til at få opgaven præsenteret ensartet til potentielle leverandører for at få sammenlignelige tilbud. Rådgiverens erfaring sikrer også, at vi ikke får valgt den forkerte leverandør.”
Han sammenligner skrækscenariet ved at virksomheden skulle vælge leverandør uden rådgiveren med at få tilbud fra forsikringsselskaber, uden man har overblik over, om de dækker det samme.
Godt kendskab til Erhvervshuset
ATKI’s kontakt til Erhvervshuset er ikke ny. Det er langt fra første gang, at virksomheden har fået støtte fra puljer med hjælp fra Erhvervshuset.
I de knapt ti år, Claus Mejlby har været adm. direktør, har han løbende været i kontakt med forretningsudvikler Torben Kristensen, som har været en vigtig del af ATKI’s vækstrejse.
“Vi har hele tiden været opmærksomme på at søge puljer og få rådgivning fra Erhvervshuset. Vi er ikke så store, så derfor prøver vi hele tiden at se, om der er vækst- eller kompetencepuljer, der kan hjælpe os med at vokse,” fortæller Claus Mejlby.
ATKI har blandt andet deltaget i ”Digitale veje til vækst”-programmet og uddannelsespuljen, der hørte til.
“Vi prøver at gøre alt, hvad vi kan, for at følge med. Det er genialt, at der via Erhvervshuset er hjælp til at søge puljer, som løfter os til næste niveau. Vi spørger gerne selv, om der er noget i kikkerten, der passer til os, og Erhvervshuset er meget generøse med at dele ud af muligheder og tage en snak om vores aktuelle behov,” siger Claus Mejlby og slutter:
“Mit råd til andre SMV’er er at være opmærksomme på, at Erhvervshuset også kan bidrage til de lidt større og etablerede virksomheder. Ikke kun til start-ups. Vær proaktive og tag selv kontakt til Erhvervshuset, fortæl om jeres behov og hør om mulighederne.”